Hier in Libië ruikt alles naar schaap - Reisverslag uit Benghazi, Libië van Jaap Fliert - WaarBenJij.nu Hier in Libië ruikt alles naar schaap - Reisverslag uit Benghazi, Libië van Jaap Fliert - WaarBenJij.nu

Hier in Libië ruikt alles naar schaap

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap

20 November 2010 | Libië, Benghazi

Gisteren was het “eat” of zo, het is een moslim ding: ieder gezin slacht hun eigen schaap en brengt de vacht op straat. Dus overal lagen bergen met vachten op straat, hier en daar werd ik aangekeken door een bokkenkop. Mensen eten hier schaap, koe en kameel. Koe is voor mij niet nieuw, kameel wel en dat is eigenlijk erg lekker vlees. Schaap vind ik niet echt lekker, de nasmaak vind ik maar niets.
Aan boord is het steeds erg druk; gisteren hebben we in totaal 7752 bezoekers aan boord gehad. We waren open van 16:00 tot 22:00, dus veel mensen in een korte tijd. Het is lastig om de mensen te helpen hun boek te vinden want ik ken geen Arabisch. Afrekenen is ook iets raars, het land heeft nieuwe munten maar er zijn er nog maar een paar geproduceerd. Dus niemand heeft kleingeld en wij dus ook niet. Als oplossing geven we pennen, kaartjes of notitieblokjes weg. Maar zie dat die Libiërs maar uit te leggen. In vrije tijd ben ik veel buiten het schip te vinden, gewoon met vrienden ergens iets drinken. We proberen steeds vrienden te maken met de lokale mensen, gewoon te laten zien wie we zijn. Ik vind het lastig om steeds alles voor me te houden. Ook op de site zijn er veel dingen die ik niet kan vertellen:(. Maar met mij gaat alles goed. Ik geniet van alle dingen die ik om me heen zie gebeuren.
Nou groetjes van mij, doei doei

  • 20 November 2010 - 21:09

    Oma:

    bedankt Jaap voor je verslag. Met mij is het ook goed. Er zijn al een hele boel pallets met kleding gesorteerd. Harry is vandaag overgehuisd naar een nieuwe caravan met dubbel glas minder koud. De kledingstichting heeft nu ook een kantoor op ons dorp gekregen.Wat een drukte op de boekenmarkt. En wat zeg je dat mooi Overal zijn vrienden. Groetjes oma

  • 20 November 2010 - 22:12

    Mama:

    hoi jaap
    wat een mooie foto s
    lieve gr van ons allemaalxxx

  • 21 November 2010 - 13:59

    Fam Van De Kamp:

    Hoi Jaap,
    Fijn dat we weer wat van je horen.
    Ja, dat zal best wel moelijk voor je zijn , dat je niet mag vertellen waar je vol van bent.
    hartelijke groeten ,
    Gerard en Greet van de Kamp

  • 21 November 2010 - 21:23

    Gijsbertha:

    hoi jaap fijn om weer bericht van je te krijgen
    een goede en gezegende tijd daar
    bedankt voor de fotos
    groeten van de wijntjes
    uit renswoude

  • 23 November 2010 - 12:00

    Kees En Hennie A.:

    Hoi Jaap, ik vind het gezellig om weer even wat van je te horen en je te zien op de plek waar je nu bent en inderdaad vrienden maak je overal. We denken aan je, het gaat je goed jongen. Lieve groeten van Kees en Hennie Achterberg

  • 23 November 2010 - 18:06

    Corrie Jansen:

    Dag Jaap,
    Hier komt een late reactie. Ik zag nu pas dat er een bericht van je was. Fijn dat het goed met je gaat. Het lijkt me niet zo fris om tussen de schapenvachten door te moeten, terwijl het vlees van een schaap inderdaad niet lekker is. Ik ben het met je eens. Kamelenvlees heb ik nooit geproefd, dus dat weet ik niet.
    Geweldig dat er zoveel mensen komen op de boot, maar ik begrijp dat het niet meevalt om duidelijk te maken wat je bedoeling is. Toch denk ik, als mensen jou goed aankijken, dat ze kunnen zien dat je ze iets geweldigs te bieden hebt. Daarom wil ik je opnieuw veel wijsheid toewensen voor de ontmoeting met mensen.
    Jaap alle goeds en groeten van Henk en Corrie.

  • 23 November 2010 - 18:06

    T Marga:

    Hé, fijn dat je weer iets van je laat horen! Het is wel te merken dat je het goed naar je zin hebt. En dan smullen van kamelenvlees. Als je dat nou zo lekker vind..... ik heb net een artikel gelezen over een kamelenboer in Nederland. Ja, je leest het goed, ik dacht in Brabant. Het is ook de enige in Europa. Dus je kunt altijd nog overstappen van koeien naar kamelen. De melk schijnt heel gezond te zijn.
    Ik wens je een goede tijd toe.
    Hartelijke groet vanuit Kamerik!!

  • 30 November 2010 - 07:59

    Papa:

    Sneeuw, vorst en een stevige oosten wind zorgen ervoor dat we nogal ander weer hebben dan jullie jongen!
    We biddden voor je Jaap.

    gr van allen op``Wagensveld``

  • 22 December 2010 - 09:35

    Herman:

    Beste Jaap,
    Ik ben erg onder de indruk van jou en je werk! Super! Ik word steeds bijgepraat door Tim, dat snap je wel. Hij is helemaal idolaat van zijn grote "broer"!!
    Als ik een naam van mijn oudleerlingen moest bedenken, die dit werk deed, dan dacht ik als laatste aan jou. En dat siert je! Prachtig, wat jou is "overkomen"! Ik heb alles gelezen en wens jou nog een hele goede tijd in Libanon! Is de schapengeur al verdwenen? Ik hoop het voor je! Je bent een echte koeienboer of niet!Toch?
    Gods zegen over je prachtige werk!!

    Groetjes, je oude meester Herman.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaap

Ik ben Jaap van de Fliert (inmiddels 21 jaar) en kom uit Renswoude. Negen jaar geleden ben ik bij Evangeliegemeente De Regenboog in Veenendaal terechtgekomen. Door deze kerk is mijn leven behoorlijk veranderd. In de zomer van 2007 ben ik op ‘Servant Trip’ in Tsjechië geweest. Dit was een werkvakantie voor jongeren uit deze gemeente, met als doel het dienen van God, waarbij geklust kon worden maar ook werd geëvangeliseerd. Tijdens deze trip heb ik veel geleerd; ik mocht o.a. twee keer mijn getuigenis geven, iets wat mij zonder Gods hulp nooit gelukt zou zijn. Daarna heb ik mij laten dopen. In deze tijd kwam steeds meer de gedachte boven om iets van evangelisatie te gaan doen, wat ik eerst wel vreemd vond, want deze gedachten leken ‘uit het niets’ te komen. Daarmee ben ik naar Hans Euser (toen jeugdvoorganger) en zijn vrouw Carolien gegaan en hebben we er samen voor gebeden. Ook onderzochten we samen op internet allerlei websites van zendingsorganisaties. Dat was voor mij een heel onbekende wereld. Toen we de site van Operatie Mobilisatie (OM) met de schepenbediening bekeken, sprak mij dit direct aan. De volgende dag gingen we met de jeugd van de kerk weer op ‘Servant Trip’, dit keer naar Kroatië. Tijdens deze trip werden mijn plannen bevestigd. Ook sprak ik met Daniël Henning, die ook mee was, over de leiding dit ik over de plannen ervoer en hij werd daar erg door aangesproken, want hij was met precies dezelfde dingen bezig. Na deze werkvakantie zijn we samen naar een ZendingsJongerenweekend gegaan, wat speciaal was georganiseerd voor jongeren die zich wilden oriënteren om met een zendingsorganisatie uit te gaan. Daar waren veel stands met allerlei verschillende christelijke organisaties, maar opnieuw sprak OM ons het meest aan. Hierna is alles vlekkeloos verlopen, OM heeft mijn aanvraag goedgekeurd en 20 augustus 2009 vertrok ik voor een periode van twee jaar met het zendingsschip ‘Logos Hope’, en mocht daarmee God dienen in hulpverlening en evangelisatie. . . . Dat betekende wel twee jaar afscheid van de boerderij en mijn ouders, familie en vrienden. Maar ik kreeg er vrede over. Via het schip konden we zoveel mensen bereiken met het evangelie. Wilt u blijven bidden voor dit prachtige zendingswerk?!

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 251345

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2009 - 30 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: